Stress et Stratégies de Coping d'étudiants En Première Année Universitaire : Rôles Distinctifs de Facteurs Transactionnels et Dispositionnels - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Psychologie Française Année : 2013

Stress et Stratégies de Coping d'étudiants En Première Année Universitaire : Rôles Distinctifs de Facteurs Transactionnels et Dispositionnels

Résumé

The aim of this study is to explore, among students who reach the university and are likely exposed to a stressful event, how a set of (independent) variables influences the use of various coping strategies (dependent variable). Two hundred and twenty-one first-year students filled questionnaires about daily hassle, perceived social support, neuroticism, dispositional optimism and coping. Problem-focused coping is positively related to dispositional optimism and perceived social support (which promotes the search for social support), while negatively related to neuroticism and perceived stress. Neuroticism and perceived stress are also positively related to emotion-focused coping. Finally, dispositional optimism and perceived social support prevent the employment of emotion-focused coping. The results of this research are discussed with the aim of helping students meet the challenges of entering university.

Domaines

Psychologie
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01473267 , version 1 (21-02-2017)

Identifiants

Citer

Corinne Mazé, Jean-François Verlhiac. Stress et Stratégies de Coping d'étudiants En Première Année Universitaire : Rôles Distinctifs de Facteurs Transactionnels et Dispositionnels. Psychologie Française, 2013, 58 (2), pp.89-105. ⟨10.1016/j.psfr.2012.11.001⟩. ⟨hal-01473267⟩
103 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More