Contribution de la Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders au dépistage et au diagnostic des troubles anxieux chez l'enfant d'âge scolaire - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue L'Évolution Psychiatrique Année : 2014

Contribution of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders questionnaire to the screening and diagnosis of school-age children's anxious disorders

Contribution de la Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders au dépistage et au diagnostic des troubles anxieux chez l'enfant d'âge scolaire

Résumé

Children's anxiety disorders were for a long time viewed as poorly differentiated; however, many researchers recently brought evidence that syndromes similar to adult ones are clearly recognizable among very young children. The best instruments for diagnosing these disorders are time-consuming structured interviews like the Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School Age Children (Kiddie-SADS). Is it possible to shorten the diagnostic procedure using “paper/pencil” questionnaires as diagnostic tests? The aim of this study was to test the diagnostic value of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED), which comprises a self-report form and a parent-report form, and assesses four DSM anxious disorders. We examined 69 children aged 6 to 12 (36 boys) addressed to a school psychology facility using both self-report and parent-report SCAREDs and Kiddie-SADSs. Indices were defined, based on threshold-scores on the four SCARED syndrome scales. Theses indices all showed high sensitivity, but have different specificities: maximal for separation anxiety disorder, moderate for panic disorder and social phobia, but poor for generalized anxiety disorder. The SCARED-based indices performed well as screen for these four anxious disorders. In addition, they allow substantial time economy in the process of diagnosing separation anxiety disorder, panic disorder, and social phobia.
On a longtemps considéré que les troubles anxieux des enfants étaient peu différenciés, mais de nombreux travaux ont montré au cours des dernières années que des syndromes très semblables à ceux des adultes sont repérables précocement chez l’enfant. Les instruments privilégiés pour le diagnostic de ces troubles sont des entretiens structurés très chronophages tels que la Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School Age Children (Kiddie-SADS). Est-il possible d’alléger la démarche diagnostique en utilisant en première intention des questionnaires « crayon-papier » comme tests de dépistage ? Le but du présent travail est de tester l’intérêt diagnostique du questionnaire Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) dont il existe deux formes destinées l’une aux enfants, l’autre aux parents et qui évalue quatre troubles anxieux spécifiques. Pour ce faire, on a examiné 69 enfants (dont 36 garçons) âgés de six à douze ans vus dans une consultation de psychologie scolaire, au moyen de la SCARED et de la Kiddie-SADS. On a défini des indices à partir de notes seuils aux différentes échelles des deux formes de la SCARED. Ces indices ont tous une sensibilité élevée mais diffèrent par leur spécificité, maximale pour l’angoisse de séparation, modérée pour le trouble panique et la phobie sociale, mais médiocre pour l’anxiété généralisée. Les indices dérivés de la SCARED présentent un intérêt certain dans le dépistage de ces quatre troubles anxieux et permettent un gain de temps substantiel pour le diagnostic de l’angoisse de séparation, du trouble panique et de la phobie sociale.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01566715 , version 1 (21-07-2017)

Identifiants

Citer

Rafika Zebdi, Djaouida Petot. Contribution de la Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders au dépistage et au diagnostic des troubles anxieux chez l'enfant d'âge scolaire. L'Évolution Psychiatrique, 2014, 79 (3), pp.503--512. ⟨10.1016/j.evopsy.2013.05.002⟩. ⟨hal-01566715⟩
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