Abstract : The instruction books of many everyday objecrs (videotape recorders, cameras, watches,.) are often designed by "specialist" who do not take into account the cognitive characteristics of future users.The present communication aims at the study of one precise cognitive characteristic :the cognitive style of individuals, and more specially their degree of field dependence. We are going to show that some people (the field dependent ones) behave significantly worse than orher (the fleld independent ones) when using instruction books conceived by specialists. Conversly it is observed that directions for use elaborated with the notion of the differentitial characteristics og the future users' population allow the most "handicapped" people to improve their results up to the level of the best. These different results challenge the ethnocentric negation of the interindividual diversity and to substitute an ergonomic approach taking more into consideration the real activities of the persons: these activities being determined among others by the differential characteristics of these persons.
Résumé : Les notices d'emploi de nombreux objets quotidiens (magnétoscopes, appareils photos, montres…) sont souvent conçues par des « spécialistes » ne prenant pas en compte les caractéristiques cognitives des futurs utilisateurs de ces notices. La présente communication porte sur l'étude d'une caractéristique cognitive précise: le style cognitif des individus, et plus précisément leur degré de D.I.C. Il est alors montré que certains individus (les D.C.) réussissent significativement moins bien que d'autres (les I.C.) à utiliser les notices d'emploi conçues par les spécialistes. Inversement, il est observé que des notices élaborées en tenant compte des caractéristiques différentielles des futures populations utilisatrices permettent aux individus les plus « handicapés » d'améliorer significativement leur résultat et de rejoindre ainsi la performance des sujets les meilleurs. Ces différents résultats conduisent ainsi à remettre en cause la négation ethnocentrique de la diversité inter-individuelle et à lui substituer une démarche ergonomique prenant davantage en considération l'activité réelle des individus; activité notamment déterminée par les caractéristiques différentielles de ces individus.