Abstract : Teams playing "at home" win more often and more strongly than teams playing "away". In rugby football, this can be attributed to the systematic supremacy of the team playing on its own field during the offensive period of the game. The presence of supporting spectators seems to be the keystone of this supremacy : subjectively increasing the greographical area where the players feel in security, these supporters allow the home team to adopt attack behaviour, leading the away team to retire within itself. Can these facts be transfered to negociating situations? The present work proposes some research directions to answer this question.
Résumé : Les équipes sportives jouant à domicile gagnent plus fréquemment et plus largement que les équipes se déplaçant. Dans le rugby, cela est attribuable à la suprématie systématique de l'équipe jouant sur son terrain lors des phases offensives du jeu. La présence d'un public favorable semble alors être la clé de voute de cette suprématie : augmentant subjectivement l'étendue géographique où les joueurs se sentent en sécurité, ce public permet à l'équipe receveuse d'adopter un comportement d'attaque; a contrario; ce public conduit l'équipe extérieure au repli sur soi. Ces données peuvent-elles être transférées aux situations de négociations. Si la question reste posée, par contre le présent travail propose des axes de recherche pour y répondre.